ဤဘေလာ့သည္ ႐ိုးမ ၃ ၏ မူလ၀ဘ္ဆိုက္ ျပင္ဆင္ေနခ်ိန္တြင္ ယာယီအသံုးျပဳၿပီး ပရိသတ္မ်ားကို တင္ျပေနျခင္းျဖစ္တဲ့အတြက္ စိတ္ခ်လက္ခ် ဝင္ေရာက္ၾကည့္ရွဳ အားေပးႏိုင္ပါသည္။
႐ုိးမ ၃ ဝုိင္းေတာ္သားမ်ား

Feb 20, 2010

ဖတ္မိမွတ္မိ သမွ်ဥပေဒအပိုင္းအစမ်ား (၁၁)

ေစာေက်ာ္ေက်ာ္မင္း

တရားလိုသက္ေသ၏ “ကိုတင္ဝင္း၊ ကိုညီညီမင္းတုိ႔ကို စတင္ဖမ္းစီးသည့္အခ်ိန္က ရဲအေရးပိုင္သည့္ ပုဒ္မျဖင့္ ဖမ္းဆီးခဲ့ျခင္းျဖစ္၍ တရားစြဲဆိုသည့္အခါမွသာလွ်င္ ရဲအေရးမပိုင္သည့္ ပုဒ္မျဖင့္ တရားစြဲတင္ျခင္းျဖစ္ သည္” ဆိုသည့္ တရား႐ုံးေရွ႕ သက္ေသခံ ထြက္ဆုိခ်က္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဥပေဒေၾကာင္းအရ ဖမ္းဆီးျခင္း မွန္ကန္မႈ ရွိသည္/မရွိသည္ကို စဥ္းစားသုံးသပ္ၾကရမည္ျဖစ္သည္။

ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သူ တဦးတေယာက္ကို ဖမ္းဆီးသည္ဆုိရာတြင္ ရဲအေရးပိုင္သည့္အမႈျဖင့္ ဖမ္းဆီးျခင္းရွိ သကဲ့သို႔ ရဲအေရးမပိုင္သည့္အမႈျဖင့္ ဖမ္းဆီးျခင္းလည္း ရွိေၾကာင္းကို ေဆာင္းပါးအမွတ္စဥ္ (၅) တြင္ ေရးသား တင္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ရဲအေရးမပိုင္သည့္အမႈျဖင့္ ဖမ္းဆီးျခင္းျဖစ္လွ်င္ လုပ္ေဆာင္ရမည့္ တရားစီရင္ေရးဆုိင္ရာ ဥပေဒလုပ္ထုံးလုပ္နည္းအဆင့္ဆင့္ကိုလည္း ယခင္ေဆာင္းပါးမ်ားတြင္ အေသးစိတ္ေရးသားတင္ျပထားခဲ့ၿပီးျဖစ္ ပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ယခုေဆာင္းပါးတြင္ ရဲအေရးပိုင္သည့္ အမႈမ်ားတြင္ ဖမ္းဆီးၿပီးေနာက္ပိုင္း ရဲတပ္ဖြဲ႔ဝင္မ်ား အေနျဖင့္ မျဖစ္မေနလုပ္ေဆာင္ၾကရမည့္ ဥပေဒလုပ္ထုံးလုပ္နည္းအဆင့္ဆင့္ကို တင္ျပရန္လိုအပ္လာပါသည္။ သို႔မွသာလွ်င္ တရားလုိသက္ေသ၏ အထက္ေဖၚျပပါ ထြက္ဆိုခ်က္သည္ ဥပေဒလုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္ ညီညြတ္မႈရွိသည္၊ မရွိသည္ကို ႏႈိင္းယွဥ္စဥ္းစားသုံးသပ္ႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ျပစ္မႈဆိုင္ရာက်င့္ထုံးဥပေဒ ေနာက္ဆက္တြဲ ဇယား -၂ စာတုိင္သုံးတြင္ ေဖၚျပထားသည့္ ရဲက ဝရမ္းမပါဘဲ ဖမ္းဆီးခြင့္ရွိသည္ဟု ေဖၚျပထားသည့္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္ပါ ပုဒ္မမ်ားသည္ ရဲအေရးပိုင္သည့္ အမႈမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ျပစ္မႈဆုိင္ရာက်င့္ထုံးဥပေဒ ပုဒ္မ ၅၄(၁) ႏွင့္ ရဲလက္စြဲဥပေဒ ဒုတိယတြဲ အပိုဒ္ - ၁၀၅၀ တို႔တြင္ ဝရမ္းမပါဘဲ ဖမ္းဆီးႏုိင္ေသာ ျပစ္မႈမ်ားကို ျပဌာန္းထားသည္။

မည္သည့္ရဲအရာရွိကမွ် ဝရမ္းမပါဘဲ ဖမ္းဆီးထားသူတစ္ဦးကို အမႈ၏ မည္သည့္အေျခအေနတြင္မဆို လုိအပ္သည့္အခ်ိန္ထက္ ပို၍ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားရန္ အခြင့္အာဏာမရွိေခ်။ ျပစ္မႈဆိုင္ရာက်င့္ထုံးဥပေဒ ပုဒ္မ - ၆၁ အရ မည္သည့္ရဲအရာရွိမဆို ရဲအေရးပိုင္သည့္အမႈျဖင့္ ဖမ္းဆီးခံရသူတဦးကို (၂၄) နာရီထက္ ပိုမို၍ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားခြင့္မရွိေခ်။ ထိုကဲ့သို႔ဥပေဒအရ (၂၄) နာရီတိတိ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ခြင့္ေပးထားရျခင္းမွာလည္း ဖမ္းဆီးျခင္း ခံရသူသည္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ခဲ့သူ ဟုတ္/မဟုတ္ဆိုသည္ကို စုံစမ္းေထာက္လွမ္းႏိုင္ရန္အတြက္ အခ်ိန္ေပးထားျခင္း ျဖစ္သည္။

အထက္ေဖၚျပပါ (၂၄) နာရီ အခ်ိန္ကာလအတြင္း စုံစမ္းေထာက္လွမ္းျခင္းကို အၿပီးသတ္ႏုိင္ရန္ လကၡဏာ မရွိသည့္အျပင္၊ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ပါသည္ဟု စြပ္စြဲျခင္းခံရသူအေပၚ စြပ္စြဲထားသည့္ စြပ္စြဲခ်က္ (သို႔မဟုတ္) သတင္းေပးခ်က္သည္ ခိုင္လုံသည္ဟု ယုံၾကည္ရန္ အေၾကာင္းမ်ားရွိသည့္အခါတြင္ စြပ္စြဲျခင္းခံရသူကို ဖမ္းဆီးထားသည့္ေနရာႏွင့္ အနီးဆုံးေနရာရွိ ရာဇဝတ္တရားသူႀကီးထံ ခ်က္ခ်င္း တင္ပို႔လ်က္ အဆိုပါ ရာဇဝတ္တရားသူႀကီးထံမွ ဆက္လက္ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ခြင့္ အမိန္႔ကို ေတာင္းခံရမည္ဟူ၍ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ထုံးဥပေဒ ပုဒ္မ - ၁၆၇ ႏွင့္ ရဲလက္စြဲဥပေဒ အပိုဒ္ - ၁၃၄၇ တို႔တြင္ အတိအလင္း ျပဌာန္းထားသည္။ ဆက္လက္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ႏိုင္ရန္ ရမန္အမိန္႔ ေတာင္းခံျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႔ ရမန္အမိန္႔ ေတာင္းခံရာတြင္ ေအာက္ပါ အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္ ျပည့္စုံရမည္ ျဖစ္သည္။

- ရဲတပ္ဖြဲ႔စခန္းမွဴး (သို႔မဟုတ္) စုံစမ္းေထာက္လွမ္းျခင္းျပဳေသာ ရဲအရာရွိက
- ရမန္ေလွ်ာက္လႊာပုံစံေပၚတြင္ ရမန္ေလွ်ာက္ထားခ်က္ကို ေရးသားၿပီး၊
- အမႈစုံစမ္းစစ္ေဆးထားသည့္ အမႈေန႔စဥ္မွတ္တမ္း မိတၱဴတေစာင္ႏွင့္အတူ
- စြပ္စြဲခံရသူကိုပါ တပါတည္းေခၚေဆာင္လ်က္ ရမန္ေပးမည့္ ရာဇ၀တ္တရားသူႀကီး ေရွ႕ေမွာက္သို႔ ေရာက္ေအာင္ တင္ပို႔ေပးရမည္ျဖစ္သည္။

ထိုသို႔ တင္ပို႔လာသည့္အခါတြင္ ရမန္ေပးမည့္ ရာဇဝတ္တရားသူႀကီးသည္ မိိမိသင့္သည္ထင္ျမင္သည့္ အတိုင္း စြပ္စြဲခံရသူကို ဆက္လက္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားခြင့္ျပဳႏိုင္သည္။ သို႔ရာတြင္ ေအာက္ပါအတုိင္းသာ ခြင့္ျပဳရမည္ ျဖစ္သည္။

- စြပ္စြဲဲဲျခင္းခံရသူ က်ဴးလြန္သည့္ ျပစ္မႈသည္ (၇) ႏွစ္ႏွင့္အထက္ အလုပ္ၾကမ္းႏွင့္ ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ျခင္း ခံရႏိုင္သည့္ ျပစ္မႈအမ်ဳိးအစားမ်ဳိးျဖစ္လွ်င္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ခြင့္ေပးရမည့္ ကာလသည္ စုစုေပါင္း ရက္ေပါင္း (၃၀) ထက္ မပိုေစရ။

- စြပ္စြဲျခင္းခံရသူ က်ဴးလြန္သည့္ ျပစ္မႈသည္ (၇) ႏွစ္ေအာက္ အလုပ္ၾကမ္းႏွင့္ ေထာင္ဒဏ္ ခ်မွတ္ျခင္း ခံရနိုင္သည့္ ျပစ္မႈအမ်ဳိးအစားမ်ဳိးျဖစ္လွ်င္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ခြင့္ေပးရမည့္ ကာလသည္ စုစုေပါင္း (၁၅) ရက္ထက္ မပိုေစရဟု ျပစ္မႈဆုိင္ရာက်င့္ထုံးဥပေဒ ပုဒ္မ - ၁၆၇ (၁) တြင္ အတိအလင္း ျပဌာန္းထားပါသည္။

ျပစ္မႈဆုိင္ရာ က်င့္ထုံးဥပေဒအရ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားသည့္ကာလ (၂၄) နာရီထက္ ေက်ာ္လြန္သြားပါက ရာဇဝတ္တရားသူႀကီးထံ တင္ပို႔၍ ခ်ဳပ္မိန္႔ရမန္ ရယူရန္ ျပဌာန္းထားရသည့္ အေၾကာင္းမွာ မည္သည့္ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ခံရသူကိုမဆို တရား႐ုံး၏ ၾကည့္႐ႈေစာင့္ေရွာက္မႈေအာက္သို႔ ေရာက္ရွိေစလ်က္ ဥပေဒအရ ရသင့္ရထုိက္သည့္ အခြင့္အေရးမ်ား ရရွိေစရန္အတြက္ပင္ျဖစ္သည္။ ရဲတပ္ဖြဲ႔ဟူသည္ တစုံတေယာက္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ျခင္းရွိ/မရွိကို စုံစမ္းေထာက္လွမ္းျခင္း၊ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္း၊ စစ္ေဆးေမးျမန္းျခင္း၊ တရား႐ုံးသို႔ တင္ပို႔တရားစြဲဆိုရျခင္း စသည့္ တရားစြဲအဖြဲ႔အစည္း၏ အဓိကက်သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ရျခင္း ျဖစ္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ဥပေဒသေဘာအရ ၾကည့္ပါက မည္သည့္ရဲအရာရွိမဆို ၎တို႔ သကၤာမကင္း၍ ဖမ္းဆီးထားသည့္ မည္သူ႔ကိုမဆို ၎တို႔၏ လက္ဝယ္တြင္ ျပစ္မႈႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ စစ္ေဆးေမးျမန္းမႈမ်ားျဖင့္ စစ္ေဆးေမးျမန္းၾကမည္ျဖစ္သည္။ ဖမ္းဆီးျခင္းခံရသူ အမႈကို ဝန္ခံလာေစရန္အတြက္ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈ အမ်ဳိးမ်ဳိးကိုလည္း က်ဴးလြန္လာႏိုင္သည္။ ထိုသို႔ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္မႈမ်ား က်ဴးလြန္ျခင္းခံရပါက ဖမ္းဆီးခံရသူ၏ အခြင့္အေရး မ်ားစြာ ဆုံး႐ႈံးနစ္နာမည္ျဖစ္သည္။

လက္ေတြ႔အားျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရးယုံၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္ ဖမ္းဆီးခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္း ခံရသူမ်ားကို ရဲေထာက္လွမ္းေရး၊ အထူးသတင္းတပ္ဖြဲ႔ စသည္တို႔သည္ ဖမ္းဆီးၿပီးေနာက္ပိုင္း (၂၄) ေလးနာရီေက်ာ္လြန္သည့္ ကာလတြင္ ရာဇဝတ္တရားသူႀကီးထံမွ ခ်ဳပ္မိန္႔ရမန္ ရယူျခင္းမရွိဘဲ ၎တို႔စိတ္ထင္တိုင္း စစ္ေဆးႏွိပ္စက္ခဲ့ၾက သည္မွာ ထင္ရွားသည့္ သာဓကမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
× × × × ×



ဆက္လက္ေရးသားပါအုံးမည္။

စာဖတ္သူမ်ားကို အစဥ္ေလးစားလ်က္-
ေစာေက်ာ္ေက်ာ္မင္း
(၁၈.၂.၂၀၁၀)

No comments:

Post a Comment